Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan Bulan Yang Mulia

Assalammualaikum rakan-rakan blog. Dah lame Hafez tak online..Minta maaf ye sebab bulan puasa nie banyak aktiviti yang kita lakukan..apa aktivitinye? Em..Ok..Mari kita fahamkan dan ketahui apa itu puasa dan apa kelebihannye..sebelum tu..Hafez nak Ucapkan selamat Berpuasa..
http://1.bp.blogspot.com/_d7YtTnOyBjs/Rua2sjv2WfI/AAAAAAAAADc/3eEdUi-9FXU/s400/Selamat+Menyambut+Ramadhan.jpg
Maksud puasa:
Menahan diri dari makan dan minum atau apa-apa jua yang boleh membatalkan puasa, sepanjang hari mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari dalam sebulan bulan Ramadhan.

Wajib Puasa:
1) Islam
2) Mukalaf
3) Berkuasa/Mampu untuk berpuasa, tidak uzur
4) Telah melihat anak bulan Ramadhan atau mensabitkan bulan Ramadhan dengan menggenapkan bulan Sya’ban 30 hari.

Sah Puasa:
1) Beragama Islam sahaja, lelaki, perempuan dan kanak-kanak yang telah mumaiyyiz.
2) Suci dari haid dan nifas.
3) Sempurna akal fikirannya sepanjang hari itu.
4) Bukan pada hari yang tidak sah puasa eg. Hari Raya Puasa, Hari Raya Haji dan Hari Syak (30hb Sya’ban).

Rukun Puasa:
1) Niat, di waktu malam mulai selepas Maghrib sampai sebelum terbit fajar.
2)
3) Meninggalkan semua perkara-perkara yang membatalkan puasa sejak terbitnya fajar sampai terbenamnya matahari.

Membatalkan Puasa:

1) Memasukkan benda/sesuatu ke dalam jauh rongga seperti mulut, hidung, telinga, atau lubang-lubang kemaluan dengan sengaja.
2) Muntah dengan sengaja.
3) Mengeluarkan mani dengan sengaja.
4) Haid atau nifas.
5) Bersetubuh di siang hari (selain membatalkan puasa ia juga ada hukum tersendiri iaitu diwajibkan membayar kifarah).
6) Murtad (keluar dari Islam).
7) Gila (hilang akal).

Pantang-larang puasa:

Iaitu perkara-perkara yang membatalkan pahala puasa, maknanya berpuasa tidak mendapat apa-apa pahala kecuali lapar dan dahaga (puasa yang sia-sia).

1) Berdusta, berbohong.
2) Mengumpat, mengata orang.
3) Membuat sesuatu yang boleh mendatangkan permusuhan.
4) Melihat benda-benda yang mendatangkan keinginan.
5) Marah.

http://ibucemerlang.files.wordpress.com/2006/12/baby_eat_melon1.jpg

Sunat-sunat Puasa:

1) Menyegerakan berbuka puasa apabila telah yakin waktu berbuka.
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Bermaksud: “Allah berfiman: Hambaku yang lebih Aku cintai adalah mereka yang menyegerakan berbuka”.
2) Makan sahur walaupun sedikit.
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Bermaksud: “Makan sahur itu berkat, oleh kerana itu jangan kamu tinggalkan, walau hanya sekadar meneguk seteguk air, kerana Allah merahmati orang-orang yang makan sahur dan malaikat mendoakannya”.
3) Melambatkan makan sahur iaitu lepas daripada tengah malam dan sebelum waktu imsak.
4) Berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis.
5) Memperbanyakkan membaca Al-Quran.
6) Memperbanyakkan sedekah.


SEMBAHYANG TARAWIH

1. Hukum Sembahyang Tarawih:
a) Hukumnya sunat muakkad (yang sangat dituntut) bagi dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadhan samada secara berseorangan atau berjamaah.
b) Sunnat dikerjakan di masjid, surau dan lain-lain tempat sembahyang orang-orang Islam.
2. Waktu Sembahyang Tarawih:
Waktu sembahyang Tarawih ini ialah selepas menunaikan sembahyang Fardhu Isya’.



9 comments:

  1. salam ramadhan..
    ihya ramadhan.. dengan sebanyak mungkin perkara berfaedah..
    selamat menempuh PMR..
    maa taufiq wa najah

    ReplyDelete
  2. dah tak minat pegi pasar ramadhan..
    sesak.. takut nak masuk lama2..
    bulan puasa kena jaga byk benda.. lg2 penglihatan.. kat pasar ramadhan selalunya org bkn setakat tgk makanan2.. tp tgk manusia2 yg nmpk ghairah dgn dunia, tanpa memikir ia dpt kurg kan pahala puasa..

    ya Allah, lindungilah kami ya Allah..

    ReplyDelete
  3. Salam Ramadhan Hafez... Selamat Berpuasa... =)

    ReplyDelete
  4. ramadan tahun 2009 semakin berlalu..

    negitu sedih meninggalkan ramadhan, takut x sempat melihat ramadhan yang lagi satu

    ReplyDelete
  5. hafez,

    mcm mane sekolah? exam nye bile? ke dah exam?
    nak raya ni jgn main mercun.

    slmt rayeeee~

    ReplyDelete
  6. salam hafez..
    wah.. lame tak update.. bz eh.. ermm..
    de kad ghaye ntuk hafiz.. jika sudi, sila2 la amik.. (^__^)

    ReplyDelete
  7. I am truly grateful to the holder of this site who has shared this enormous piece of writing at at this time.


    Feel free to surf to my site; pumpkin roll

    ReplyDelete